Trimclub Antilope loopt Ekiden 2021 Rotterdam

De Rotterdam Ekiden is inmiddels een bekend begrip onder hardlopers uit Rotterdam en omstreken, en een jaarlijks terugkerend hoogtepunt voor veel Antilopers. Een Ekiden is een Japanse estafetteloop. Eki betekent "plaats" en Den staat voor "bezorgen". In vroegere tijden werden in Japan namelijk belangrijke documenten door diverse lopers vliegensvlug van de ene naar de andere plaats gebracht. Het sportieve evenement Ekiden is op deze klassieke koeriersdienst gebaseerd. Het pakket documenten wordt gesymboliseerd door een sjerp, de Tasuki.

Zes personen vormen samen een team waarbij elk teamlid een eigen afstand loopt. De afstanden zijn in startvolgorde; 5km- 10km- 5km- 10km- 5km- 7,195km. In totaal wordt dus 42,195 km afgelegd, een echte marathonafstand. De route van de Rotterdamse Ekiden voert lopers vanaf de atletiekbaan van PAC langs het Kralingse Bos, en weer terug naar de atletiekbaan waar alle teamgenoten de lopers aan kunnen moedigen, en waar de wissels plaatsvinden.

Nadat het evenement in 2020 was afgelast i.v.m. de Corona-maatregelen, kon de 2021 editie ondanks 2 maanden uitstel toch doorgang vinden met een ‘beperkte’ capaciteit van 100 teams. Het was alweer de 4e opeenvolgende keer dat Trimclub Antilope bij dit evenement van de partij was. Waar in voorgaande jaren maar liefst drie teams van zes gevormd konden worden, was het dit jaar (in verband met vakanties) slechts één team dat de eer van Trimclub Antilope moest hooghouden. Een gezellige sfeer in combinatie met wat wolken en af en toe een zonnetje bleken de juiste ingrediënten voor een sportieve prestatie. Onder de bezielende leiding van coach Dick de Ruiter wisten de zes teamleden de Tasuki in een totale tijd van 4 uur en 11 minuten over de finish te brengen.