Trimclub Antilope

Samen bewegen, samen plezier!

Ekiden 2022 met 3 Antilopeteams

Op zaterdag 3 september 2022 hebben we met 3 teams deelgenomen aan de jaarlijkse ‘Ekiden’ marathon-estafetteloop, georganiseerd door atletiekvereniging PAC Rotterdam.

De Rotterdam Ekiden is inmiddels een bekend begrip onder hardlopers uit Rotterdam en omstreken, en een jaarlijks terugkerend hoogtepunt voor veel Antilopers. Een Ekiden is een Japanse estafetteloop. Eki betekent "plaats" en Den staat voor "bezorgen". In vroegere tijden werden in Japan namelijk belangrijke documenten door diverse lopers vliegensvlug van de ene naar de andere plaats gebracht. Het sportieve evenement Ekiden is op deze klassieke koeriersdienst gebaseerd. Het pakket documenten wordt gesymboliseerd door een sjerp, de Tasuki.

Zes personen vormen samen een team waarbij elk teamlid een eigen afstand loopt. De afstanden zijn in startvolgorde; 5km- 10km- 5km- 10km- 5km- 7,195km. In totaal wordt dus 42,195 km afgelegd, een echte marathonafstand. De route van de Rotterdamse Ekiden voert lopers vanaf de atletiekbaan van PAC langs het Kralingse Bos, en weer terug naar de atletiekbaan waar alle teamgenoten de lopers aan kunnen moedigen, en waar de wissels plaatsvinden.

Het was alweer de 5e opeenvolgende keer dat Trimclub Antilope bij dit evenement van de partij was. Het leuke was dat het deelnemersveld namens Antilope voor bijna de helft bestond uit leden die nog geen jaar lid waren van de club. De meesten zijn zelfs aan het begin van dit jaar pas serieus begonnen met hardlopen. Des te knapper dat zij het aandurfden om de trimclub bij dit evenement te vertegenwoordigen!

Het was een mooie zomerdag. Veel van de leden kozen ervoor om gezamenlijk op de fiets naar Rotterdam te komen en zo parkeerdrukte te vermijden. Meteen een goede warming up de Brienenoord over..!

Dit jaar konden we dankzij het netwerk van Dick de grote partytent van Running Blind lenen. Deze bood welkome verkoeling, zeker toen het zonnetje ’s middags flink begon te branden. Verschillende leden hadden koffie, thee en versnaperingen meegenomen. Mede dankzij de aanwezige supporters en de opzwepende hits van de Snollebollekes was het weer ouderwets gezellig. Regelmatig werd er even heen en weer gelopen naar de baan om voorbijkomende teamleden aan te moedigen. Ondanks dat de meesten het zwaar hadden door de toenemende warmte, was het leuk om te zien hoe iedereen zijn uiterste best deed voor een goede teamprestatie!